بر اساس آیه دوم و سوم فصل اول کتاب پیدایش، روح خدا (روح القدس) بهمراه خدای پدر و کلام زنده خدا (عیسی مسیح) در زمان پیدایش هستی حضور داشتهاند و هر سه یک ذات هستند و لذا روحالقُدُس به همین ترتیب شخصیت سوم تثلیث و خدا است. مسیحیان ایمان دارند که خدا در ذات خود واحد است، اما در عین حال، همواره در عین ذات واحد، در سه شخصیت وجود دارد که هر سه کاملاً خدا هستند.
در نمادشناسی مسیحیت دو نماد از عهد جدید روحالقدس در ارتباطند: یکی کبوتر سفید[۴] (بر اساس روایت نزول روحالقدس به شکل کبوتر در زمان غسل تعمیدی مسیح در رود اردن) و دیگری «زبانههای آتش» (بر اساس روایت نزول روحالقدس بر حواریون مسیح در عید پنجاهه به شکل زبانههای آتش).[۵][۶]
روحالقُدُس یا جان پاک در نظر بیشتر مذاهب مسیحی سومین شخص تثلیث است و خدای سهگانه شامل خدای پدر، خدای پسر و روحالقدس میشود و هرکدام به خودی خود خدا هستند. در عهد جدید از روحالقدس با عنوانهای روح مسیح، روح حقیقت، فارقلیط و روحالقدس یاد شدهاست؛[۲][۳] همچنین با توجه به ارتباط تاریخی مسیحیت با یهودیت، در عهد عتیق از عباراتی همانند روخ قدش (روحالقدس)، روخ الوهیم (روح خدا)، روخ یهوه (روح یهوه) و روخ حکما (روح حکمت) یاد شدهاست.[۴][۵]
بر اساس آیه دوم و سوم فصل اول کتاب پیدایش، روح خدا (روح القدس) به همراه خدای پدر و کلام زنده خدا (عیسی مسیح) در زمان پیدایش هستی حضور داشتهاند و هر سه یک ذات هستند و لذا روحالقدس به همین ترتیب شخصیت سوم تثلیث و خدا است. مسیحیان ایمان دارند که خدا در ذات خود واحد و یگانه است، اما در عین حال، همواره در عین ذات واحد، در سه شخصیت وجود دارد و که هر سه کاملاً خدا هستند.